logo

Doporučené plány cesty

Najděte si zájezd na Invia.cz

Nejzajímavější místa

ZOBRAZIT DALŠÍ MÍSTA
ZÁKLADNÍ INFORMACE
DOPRAVA

Doprava do země

Letecká

Většina turistů, cestujících do Ománu po vlastní ose, využívá letů národního dopravce Oman Air nebo některé aerolinky z oblasti Zálivu, jako jsou Emirates, Qatar Airways, Gulf Air, Etihad Airways nebo Air Arabia. Často bývá nejvýhodnější koupit si letenky do Spojených arabských emirátů, kam i z Česka létá několik linek denně a odtud se do Maskatu přesunout autobusem za 6 hodin. Ceny letenek z Prahy do Maskatu se pohybují kolem 11.000-13.000 Kč, v akci nebo s odletem z jiného letiště se dají letenky sehnat i levněji.

S kým můžete do Ománu letět

Nabídka letů z Evropy i Česka do Ománu je poměrně pestrá. Národní letecký dopravce Ománu, Oman Air (www.omanair.com) spojuje Maskat s mnoha městy po celém světě, včetně Mnichova, Londýna, Frankfurtu, Milána, Moskvy, Paříže nebo Zürichu. Oman Air je spolehlivá aerolinka s mnoha mezinárodními oceněními za kvalitu služeb. Pokud jde o přímé lety, český dopravce SmartWings nabízel svého času charter do prázdninového města Salalah na jihu Ománu. Z Prahy (potažmo dalších evropských měst) můžete s jedním přestupem dále letět s aerolinkami:

  • Air Arabia (www.airarabia.com): arabská nízkonákladová aerolinka se základnou v Šardžá (SAE) létá do Maskatu a Salalahu a mimochodem i do Prahy.
  • Emirates: známá dubajská společnost nabízí spolehlivé služby a lety z mnoha evropských měst včetně Prahy do Dubaje a odtud do Maskatu.
  • Fly Dubai: dubajský lowcost létá z Prahy a dalších evropských měst do Maskatu a Salalahu s přestupem v Dubaji.
  • Qatar Airways: katarský dopravce s globální působností létá z Prahy a dalších evropských měst na letiště v Maskatu, Salalahu a Suháru, s přestupem v Dauhá.
  • Turkish Airlines: obří turecká společnost létá z Prahy a dalších měst do Maskatu, s přestupem v Istanbulu.
  • Pegasus Airlines (www.flypgs.com): turecká nízkonákladová společnost poskytuje letecké spojení Prahy a dalších měst s Maskatem, s přestupem v Istanbulu.
  • KLM: nizozemská KLM létá z Prahy do Amsterdamu a odtud do Maskatu, s mezipřistáním v Abu Dhabi.

Další aerolinky s působností mimo Česko, se kterými je také možné letět do Ománu:

  • Etihad Airways (www.etihad.com): velká společnost se základnou v Abu Dhabi létá do Maskatu a v sezóně do Salalahu, z evropských destinací můžete vybírat například mezi Mnichovem, Frankfurtem, Milánem, Římem, Paříží, Londýnem a dalšími městy.
  • Edelweiss (www.flyedelweiss.com): švýcarský dopravce nabízí přímou linku z Zürichu do Maskatu.

Ománská letiště

Hlavním a největším letištěm Ománu je Mezinárodní letiště v Maskatu (Muscat International Airport, MCT, www.muscatairport.co.om), které se nachází v lokalitě Seeb, asi 30 km od centra hlavního města. Letiště se pyšní novým terminálem, otevřeným v roce 2018, který umožňuje odbavit daleko více pasažérů, než původní terminál.

Druhým největším letištěm v zemi je Mezinárodní letiště v Salalahu (Salalah International Airport, SLL, www.salalahairport.co.om), ležící zhruba 6 km severovýchodně od centra města. Letiště slouží především ke vnitrostátním a regionálním letům, kromě nich tu přistává i pár charterových letů z Evropy.

Doprava z letiště v Maskatu do centra města

Z Mezinárodního letiště v Maskatu se do centra města dostanete autobusem nebo taxi. Odvoz z letiště nabízí také spousta hotelů.

  • Autobusové spojení z letiště zajišťuje dopravce Mwasalat, linka A1 jezdí z letiště na autobusové nádraží Ruwi a po cestě zastavuje na mnoha místech, včetně oblasti Qurum nebo poblíž Velké mešity sultána Kábúse. Autobusy jezdí od neděle do čtvrtka nonstop každých zhruba 40 minut, v pátek, sobotu a o svátcích jede poslední autobus ve 14:46 a pak až ve 22:46. Jízdné stojí 500 baisa. Z nádraží Ruwi pak jezdí autobusy do všech možných směrů, například do starého města Mutrah jezdí autobus č.4, který končí u paláce Al Alam.
  • Dražší alternativou jsou červeno-bílé letištní taxi, provozované společností Mwasalat. Nástupní sazba jsou 3 OMR, za každý další kilometr zaplatíte 400 baisa, takže například cesta z letiště na Mutrah Corniche bude stát kolem 16 OMR. Noční sazba se zvyšuje na 3.60 OMR, respektive 450 baisa za každý ujetý kilometr.

Doba letu z Evropy do Ománu

  • Praha-Maskat (via Dubaj): 7 hodin
  • Mnichov-Maskat: 6 hodin 30 minut
  • Londýn-Maskat: 7 hodin
  • Praha-Salalah: 6 hodin 30 minut

Autobusová

Mezi turisty je oblíbená především linka z Dubaje do Maskatu a naopak, která se bude hodit zejména v případě, kdy seženete letenky do Dubaje a bude hledat dopravu do Ománu. Mezi Maskatem a Dubají jezdí společnosti Mwasalat a Al Khanjry.

Mwasalat vypravuje z Maskatu tři spoje denně, konkrétně v 6:00, 16:00 a 23:00 hodin. Cesta trvá zhruba 6-7 hodin a jízdenky stojí 6 OMR (zpáteční 9.5 OMR). Autobusy vyjíždí a končí na nádraží Azaiba v Maskatu, které leží západně od centra města. Při cestě z Dubaje se z Azaiby dál do centra Maskatu budete městskou dopravou dostávat celkem obtížně, proto je lepší vystoupit už na Mezinárodním letišti v Maskatu, odkud jezdí přímý spoj. Konečnou stanicí (a nástupní stanicí při cestě do Maskatu) v Dubaji je nádraží Abu Hail Station, autobus ale zastavuje i u terminálu 2 Mezinárodního letiště v Dubaji nebo na dubajské stanici Rashidiya. Z Dubaje vyjíždí autobusy v 6:30, 16:30 a 23:30 hodin a jízdenka stojí 55 AED (zpáteční 90 AED). Na stránce Mwasalatu najdete informace o jízdních řádech apod., ale neuděláte přes ně rezervaci. Jízdenku tak nejlépe koupíte den předem nebo v den odjezdu přímo na nádraží Azaiba, v Dubaji pak na pobočce RTA stanice metra Abu Hail nebo na pobočce Mwasalatu v Deiře. Myslete na to, že sedadla přední části autobusu jsou vyhrazena pro samostatně cestující ženy.

Soukromý dopravce Al Khanjry vypravuje z Maskatu dva spoje denně, v 6:00 a 15:00 hodin. Stanoviště autobusů se nachází vedle maskatského nádraží Ruwi.

Lodní

Do Ománu by mělo být možné dostat se lodí z Kataru a Íránu.

Levné letenky do této destinace

Doprava v rámci země

Letecká

Letecký přesun v rámci Ománu dává smysl zejména v případě cesty z Maskatu do Salalahu, kam je to jinak autem 1000 až 1500 kilometrů v závislosti na tom, jestli pojedete vnitrozemím nebo podél pobřeží a nebo v případě cesty na poloostrov Musandam, kdy se díky cestě vzduchem vyhnete přechodům přes pozemní hranice.

Leteckou vnitrostátní dopravu zajišťují národní dopravce Oman Air a nízkonákladová společnost Salam Air.

  • Oman Air: vlajková aerolinka Ománu létá z Maskatu do měst Duqm, Khasab a Salalah. Na výběr je několik ekonomických tříd a business třída, v nejlevnější ekonomické třídě super saver je v ceně pouze příruční zavazadlo do 7 kg.
  • Salam Air: ománský lowcost operuje linku z Maskatu do Salalahu. Letenky se prodávají do tří tříd, Light, Friendly a Benefit. Ve třídě Light můžete cestovat pouze s příručním zavazadlem do 7 kg, ve třídě Friendly si můžete vzít navíc i odbavené zavazadlo do 20 kg a ve třídě Benefit zavazadlo do 30 kg plus v ceně letenky je i jídlo. Za zrušení letenek a dodatečné změny se platí poplatky, tak jak to u nízkonákladových aerolinek bývá. Rozdíly mezi jednotlivými třídami jsou ale jen pár riálů.

Autobusová

Hlavním autobusovým dopravcem v zemi je státní společnost Mwasalat, která provozuje autobusovou dopravu nejen po Maskatu a Salalahu, ale také meziměstské linky z Maskatu do dalších měst po celém Ománu nebo linku do Dubaje. V zemi působí některé další menší společnosti, například Gulf Transport. V autobusech jede klimatizace naplno, takže si na delší cesty nezapomeňte vzít něco teplejšího na sebe. Jízdní řády a přehledy jednotlivých linek Mwasalat jsou k dispozici na stránce dopravce, z pohledu běžného turisty by mohly být zajímavé především linky:

  • A1: letiště - autobusové nádraží Ruwi
  • 4: nádraží Ruwi - starý Maskat (Mutrah) a dál k paláci Al Alam
  • 43: nádraží Azaiba přes Mezinárodní letiště v Maskatu do přístavu Shinas, odkud vyplouvají lodě na poloostrov Musandam, 3,5 hodiny, 5.5 OMR
  • 55: nádraží Azaiba - město Súr, 5 hodin, 4.2 OMR
  • 100: nádraží Azaiba přes Mezinárodní letiště v Maskatu do Salalahu, 12 hodin, 8 OMR
  • 201: nádraží Azaiba - Dubaj, 6-7 hodin, 6 OMR

Jízdenky na městských trasách můžete koupit v hotovosti přímo v autobusu, jízdné se počítá podle ujeté vzdálenosti, nikdy byste ovšem neměli platit víc než 500 baisa.

Vyhlídkové autobusy hop-on hop-off společnosti Big Bus Muscat jsou možnou variantou dopravy po městě pro ty, kteří si chtějí prohlédnout hlavní zajímavosti rozlezlého Maskatu a přitom se vyhnout městským autobusům a taxíkům. Denní jízdenky na Big Bus Muscat ale nejsou zrovna levné. Klasický jednodenní tiket pro dospělého stojí 70 USD a pro dítě 44 USD, v nabídce jsou i dvoudenní jízdenky nebo kombinované jízdenky, zahrnující vyjížďky po Maskatu, Dubaji a Abu Dhabi.

Hlavním dopravním uzlem Ománu je Maskat, odkud jezdí autobusy do všech větších měst a turistických oblastí po celém Ománu. Mezi nejdůležitější autobusová nádraží ve městě patří Ruwi a Azaiba.

  • Nádraží Ruwi se nachází na východě Maskatu, nedaleko staré čtvrti Mutrah. Ruwi je výchozím a konečným bodem několika městských linek, včetně linky č.4 do staré čtvrti Mutrah a linky A1 na letiště.
  • Nádraží Azaiba leží zhruba 20 km západním směrem od nádraží Ruwi. Toto autobusové nádraží využívá řada meziměstských autobusů a také autobusy do Dubaje.

Lodní

Lodní dopravu mezi několika přístavy na ománském pobřeží zajišťuje vesměs společnost National Ferry Company, která operuje lodní linky z přístavů Khasab, Shinas, Lima, Dibba, Shannah nebo na ostrov Masíra.

  • Linka Shinas-Khasab: nabízí trajektové spojení exklávy poloostrova Musandam se zbytkem Ománu bez nutnosti vstupovat na území SAE. Trajekty ze Shinas mimochodem jezdí také do přístavů Dibba a Limah. Z přístavu Shinas se vyplouvá v neděli v 10:00 a ve čtvrtek ve 14:00, zpátky z Khasabu pak v sobotu ve 14:00 a ve čtvrtek v 8:00 hodin. Plavba jedním směrem trvá 4 hodiny a lístky se prodávají do ekonomické a business třídy. Za auto zaplatíte 24 OMR.
  • Linka Shannah-Hilf (ostrov Masíra): trajekty z pevniny na ostrov Masíra vyplouvají 2-3x denně a plavba trvá hodinu. Lístek pro dospělého stojí 3.60 OMR, pro dítě 1.80 OMR a za auto zaplatíte 10 OMR.   

Doprava autem

Půjčení auta

Chcete-li Omán poznat důkladněji, půjčte si auto. Spousta krásných přírodních míst je hromadnou dopravou nedosažitelná, hromadná doprava navíc zdaleka není tak efektivní a mezi mnoha místy jezdí jen jeden autobus za den. Pouze vlastní auto vám dá svobodu vydat se na místa, kam se autobusem nedostanete a nebýt odkázaný na jízdní řády nebo itineráře cestovek. V půjčovně není problém si pronajmout nějaké auto, na silnicích mimo města není velký provoz a to nejlepší ze všeho je cena benzínu v Ománu - litr stojí asi 0.200 OMR, tedy necelých 11 Kč. Můžete si půjčit buď klasické auto, nebo terénní SUV, které však vyjde podstatně dráž. Nic se ovšem nevyrovná bezpečnému offroadingu v horách, který bude zážitkem na celý život. Některé půjčovny se specializují i na pronájem aut se střešní stanovou nástavbou. Střechu nad hlavou nebo v tomto případě stan si tak vozíte stále s sebou a můžete se tak zastavit kdekoliv po cestě a užívat si třeba romantických nocí na opuštěných plážích přímo u moře. Zjistěte si předem, jestli vaše půjčovna nabízí neomezené množství kilometrů, některé půjčovny totiž uplatňují limit na počet ujetých kilometrů za den a za ujeté kilometry nad tento limit pak zaplatíte poplatek navíc (asi 0.040 OMR za každý kilometr). Některá omezení se také týkají věku řidiče, některé půjčovny vyžadují minimální věk 25 let.

Spousta lidí si klade otázku, jestli je nutné si půjčovat auto s pohonem všech kol nebo zda stačí obyčejné auto. To samozřejmě závisí na tom, co chcete vidět. Většina klasických turistických cílů je dostupná běžným autem, k těm patří například Nazwá, Maskat, Bahla, vesnice Misfat al Abriyeen, al Hamra, Rustaq, jeskyně Al Húta, Vádí Šáb, Nakhl, Súr, Vádí Tiwi nebo Vádí Baní Chálid. Záleží také na vašich pocitech a odhodlání, spousta turistů nemá žaludek na to vydat se obyčejným autem do hor a riskovat uvíznutí nebo zničení auta, i když se jedná o místa teoreticky dosažitelná i běžným vozem. Jsou ale také horské oblasti, jako třeba Džebel Achdar, kam vás nepustí policejní kontroly, pokud nemáte terénní auto 4x4. Obyčejným autem také nejezděte do Vádí Damm, Vádí Baní Awf nebo pouště Šarkíja. I s autem 4x4 je obvykle zakázané vjíždět přímo do písečných dun, nehledě na to, že podobný adrenalin vyžaduje mimořádné řidičské schopnosti. Terénní auto s pohonem 4x4 je nutné i v případě, že se budete chtít dopravit po vlastní ose do kempů v poušti a stejně tak pokud jste dobrodružné povahy s touhou prozkoumat množství odlehlejších koutů v horách, k nimž vedou pouze nezpevněné a kamenité cesty. V každém případě nezapomeňte na pojištění auta.

Pravidla řízení a silničního provozu

Pro řízení po Ománu budete potřebovat mezinárodní řidičský průkaz, i když v půjčovně ho pravděpodobně po vás nikdo nebude chtít. V Ománu se jezdí vpravo, povinné je řídit se zapnutým bezpečnostním pásem, za jízdy je zakázáno telefonovat a řídit pod vlivem alkoholu. Za porušení pravidel silničního provozu, včetně třeba jízdy na červenou hrozí vysoké pokuty a dokonce i vězení, proto zbytečně neriskujte. Nejvyšší povolená rychlost je 120 km/h na dálnicích, 90 km/h na silnicích mimo města a mezi 40-80 km/h ve městech a městských oblastech. Podle ománských zákonů můžete dostat pokutu až 50 OMR také za jízdu ve špinavém autě. Po offroadové jízdě v terénu tak raději zajeďte do myčky. Vyjde vás to levněji, než případná pokuta.

Většina silnic a dálnic je ve skvělém stavu, značení je jak v arabštině, tak v angličtině. Pěkné dálnice byly v Ománu vybudovány teprve v posledních několika dekádách a za jejich užití se neplatí žádné mýto ani jiný poplatek. Na cestách je třeba dávat pozor na pohybující se zvířata, zejména kozy a velbloudy. Pokud si půjčíte terénní auto a vyrazíte na prašné či kamenité nezpevněné cesty, jezděte opatrně, což platí zejména za deště nebo po dešti, kdy jsou cesty kluzké nebo se podklad drolí.

Taxi

Taxi se hodí především v Maskatu, kde jsou přesuny městskými autobusy mezi dvěma místy často zdlouhavé a vyžadují přestupy. Většina taxíků nemá taxametr, což řidičům vždycky dává prostor natáhnout turisty. V tom případě se na ceně domluvte s řidičem ještě před jízdou, jinak se vám může stát, že budete na konci cesty nemile překvapeni vysokou částkou. Před pár lety začal taxislužbu provozovat i autobusový dopravce Mwasalat, který nabízí férové služby. Jejich červeno-bílá auta používají taxametry a lze si je objednat prostřednictvím mobilní aplikace. Taxi Mwasalat mají nástupní taxu 1 OMR, za každý další ujetý kilometr se platí 200 baisa (letištní taxi jsou podstatně dražší). Jízdné můžete platit hotově nebo kartou. Platformy Uber nebo Careem sice v Maskatu nefungují, můžete si ale stáhnout podobné aplikace Marhaba Taxi nebo OTaxi. OTaxi vyjde levněji, než taxi, jejich auta ale nemají povolení ke vjezdu na letiště, k velkým nákupním centrům nebo velkým hotelům.

UBYTOVÁNÍ
UDÁLOSTI A AKCE
AKTIVITY

Nejlepší nabídky pro cestovatele