logo

Doporučené plány cesty

Najděte si zájezd na Invia.cz

Nejzajímavější místa

ZOBRAZIT DALŠÍ MÍSTA
ZÁKLADNÍ INFORMACE
DOPRAVA

Doprava do země

Letecká

Srí Lanka má s Evropou a Asií velmi dobré letecké spojení, které zajišťuje řada renomovaných aerolinek. Hlavním letištěm Srí Lanky je Mezinárodní letiště Bandaranaike nedaleko Kolomba.

Mezinárodní letiště Bandaranaike (CMB) se nachází zhruba 35 km severně od centra hlavního města, na předměstí Negomba. Letiště bylo vybudováno během II. světové války, kdy sloužilo jako základna britského Královského letectva a dnes nese jméno bývalého premiéra Srí Lanky. Bandaranaike je domovským letištěm společnosti Sri Lankan, národního dopravce Srí Lanky, který létá do 113 destinací v 51 zemích světa. Sri Lankan nabízí přímé lety do Londýna a dále například do Dauhá, Dubaje, Abu Dhabi, Singapuru, Bangkoku, Kuala Lumpuru a dalších měst, včetně celé řady indických měst.

Z Prahy do Kolomba můžete s jedním přestupem letět se společnostmi Emirates (přes Dubaj), Fly Dubai (přes Dubaj), Qatar Airways (přes Dauhá), Turkish Airlines (přes Istanbul), Air Arabia (přes Sharjah) nebo Aeroflot (přes Moskvu). Podívejte se také na letenky z měst v sousedních zemích, jako je Vídeň, Mnichov nebo některá města v Polsku. Letenky můžou být ještě levnější a nabídka se rozšiřuje o další dopravce, jako je Etihad, Oman Air nebo polský LOT. Pokud byste někdy letěli z Asie, velmi levné letenky nabízí nízkonákladový dopravce Air Asia z Kuala Lumpuru.

Ceny letenek na Srí Lanku se nejčastěji pohybují v rozmezí od 12.000 do 14.000 Kč.

Doba letu ze střední Evropy

9.5 hodiny z Prahy do Kolomba (přes Dubaj)

Doprava z letiště

Z letiště Bandanaraike lze jet autobusem, taxi nebo Uberem.

  • Autobusem - z letiště jezdí buď pomalejší linka 187 (cesta z letiště trvá asi hodinu a půl) nebo rychlejší a dražší expresní autobus 187 E-03, který jezdí po dálnici a cestu zvládne za 30-60 minut. Rozdíl je také v provozní době, zatímco 187 jezdí celý den, 187 E-30 jen od 5:30 do 18:30 hodin. Zastávka autobusu 187 E-03 se nachází přes ulici od exitu příletové haly a autobusy končí na stanici Colombo Fort v centru města. Cesta z letiště do Kolomba expresním autobusem stojí 120 LKR.
  • Letištní taxi - taxi jezdí za fixní sazby a odvezou vás kamkoliv si řeknete. Jízdu si můžete objednat u taxi stánku v příletové hale. Jízda z letiště do destinace Colombo Fort by měla stát asi 2.900 LKR (příplatek 300 LKR zaplatíte za cestu po dálnici). Jinak můžete jít mimo areál letiště a tady si pak vzít kolem jedoucí taxi nebo tuktuk, což vás vyjde levněji. S řidičem taxi i tuktuku se ale předem domluvte na ceně.
  • Uber z letiště do Kolomba by měl stát zhruba 2.000-2.500 LKR.   

Levné letenky do této destinace

Doprava v rámci země

Letecká

Leteckou vnitrostátní dopravu po Srí Lance využije jen velmi málo turistů, může to být ale zajímavá alternativa pro ty, kteří mají málo času a neřeší peníze. Letadlem se dostanete z jednoho konce ostrova na druhý za hodinu, zatímco autobusem pojedete půl dne. Leteckou dopravu v rámci ostrova zajišťuje několik společností, které dohromady provozují pravidelné i charterové linky.

Cinnamon Air provozuje několik vrtulových letadel, včetně hydroplánů, kterými létá na pravidelných linkách z Kolomba a Kandy do dalších destinací po celé Srí Lance, jako je Sigiriya, Trincomalee, Batticaloa, Koggala, Dickwella nebo Hambantota. Kromě toho nabízí i charterové lety například do Jaffny, Anurádhapury, Ampary nebo Nuwara Eliyy.

Charterové a vyhlídkové lety poskytuje i společnost SimplyFly nebo Helitours.

Nedávno byla spuštěna linka z Kolomba (letiště Ratmalana) do Jaffny, kterou operuje společnost Fits Air. Letadla mezi oběma městy létají 3x týdně, let trvá hodinu a jednosměrná letenka stojí 7.500 LKR. Se stejnou společností můžete letět z Kolomba (letiště Ratmalana) do Batticaloy.

Autobusová

Po srílanských silnicích jezdí velké množství různých autobusů, od rozvrzaných starých indických herek, po moderní klimatizované busy. Cestování obyčejným autobusem po Srí Lance slibuje skutečně autentický zážitek. Městské autobusy bývají přeplněné lidmi, na meziměstských linkách zase řidiči jezdí jako blázni a uvnitř autobusů hraje hlasitá hudba, přerušovaná neustálým troubením klaksonu. Na druhou stranu jsou místní staré autobusy neuvěřitelně levné a i dlouhá cesta vyjde maximálně na pár set rupií. Jízdní řády nemá cenu moc řešit, autobusová doprava je ale frekventovaná a zejména mezi většími městy a turistickými destinacemi jezdí autobusy každou chvíli. Velká nádraží bývají chaotická, takže vám pravděpodobně nezbude nic jiného, než se na správný autobus zeptat někoho z místních. Autobus si můžete stopnout i po cestě - na Srí Lance vám na mávnutí běžně zastaví skoro každý projíždějící autobus. Pokud si nejste jistí, že je to ten pravý autobus, zeptejte se na směr raději řidiče. Jízdné vybírá konduktor v autobuse. Tito lidé mají sloní paměť a přesně si pamatují, kolik komu mají vrátit peněz nebo kdo kde vystupuje. V každém případě je ale lepší mít připraveny drobné. Někdy se může stát, že po vás, jako po cizincích, bude chtít zaplatit víc, než po místních.

Na Srí Lance jezdí levnější státní autobusy červené barvy, které provozuje společností Sri Lanka Central Transport Board (CTB) a autobusy soukromých firem. CTB vlastní vesměs starší autobusy většinou indické výroby (TATA nebo Leyland), které nemají klimatizaci. Soukromí dopravci poskytují dopravu malými minivany i komfortnějšími klimatizovanými autobusy na dálkových linkách. Pokud vám jde o čas, zaměřte se na autobusy využívající dálnice (expressway buses), které jsou sice o něco dražší, ale nezastavují tak často jako normální autobusy a cesta s nimi rychleji utíká. Pomineme-li stáří vozového parku, hlavní rozdíl mezi státními a privátními autobusy je ten, že řidiči soukromých autobusů se snaží do vozu vměstnat co nejvíce lidí, mnohdy na úkor cestovatelského komfortu. V zájmu řidičů těchto společností je přepravit co nejvíce platících pasažérů, takže se velmi často čeká na další potencionální zákazníky, což se pak negativně projevuje na přesnosti odjezdů autobusů v předem daný čas. Dalším problémem mohou být zavazadla. Prostoru pro zavazadla je obecně málo, někdy se dají batohy nacpat do prostoru pod sedačkou. Obecně ale batohy zabírající místo na sedadle znamenají nižší výdělek, takže se nedivte, když vás a vaše batohy autobus mine bez zastavení, i když jede poloprázdný. Někteří dopravci dokonce vybírají extra poplatek za batoh na sedadle.        

Mohlo by se hodit:

Vlaková

První železnici na Srí Lance začali stavět Britové v 19. století, aby mohli dopravovat kávu a čaj z horských oblastí do přístavu v Kolombu. Dnešní cestování vlakem po ostrově představuje nejen velmi levný způsob dopravy, ale i silný zážitek z jízdy úchvatnou krajinou srílanské vysočiny nebo po tratích, kopírujících pobřeží oceánu. Nevýhodou je, že vlaky jsou (až na pár výjimek) pomalé, často mívají velká zpoždění a nejezdí tak často, jako autobusy.

Hlavní železniční síť tvoří trasa z Kolomba na jih do Galle a Matary, dále z Kolomba na sever přes Anurádhapuru do Jaffny, z Kolomba do Trincomalee a Batticaloy a z Kolomba přes Kandy do Badully.

Národním dopravcem jsou Sri Lanka Railways, na jejichž stránkách se dozvíte informace o jízdních řádech, cenách jízdenek apod.

Vlaky obvykle nabízí cestování ve třech třídách. Vagónů s 1. třídou jezdí nejméně a lze si vybrat z několika variant - v lůžkovém provedení na nočních linkách, dále ve vagónech s nadstandardní úpravou oken pro lepší pozorování okolní krajiny na scénické trase z Kolomba do Badully a také v klimatizovaných vagónech. Většinu vlaků ale tvoří vagóny s 2. a 3. třídou. 3. třída bývá na rozdíl od 2. třídy dost přeplněná lidmi, takže si často ani není kam sednout (ve vagónech s nerezervovanými sedadly), společná cesta nejnižší třídou s místními lidmi je ale opravdu silným zážitkem.

Kromě státních železnic lze využít služeb soukromé společnosti Rajadhani Express, nabízející dopravu první třídou na trase Kolombo-Kandy, Kolombo-Badulla a Kolombo-Galle-Matara. V čase psaní tohoto příspěvku ale tento dopravce přerušil provoz z důvodů modernizace vagónů.

Jízdenky lze koupit online pouze na stránce privátního dopravce Rajadhani Express, rezervovaná místa lze koupit také s dostatečným předstihem na stránce www.12go.asia, která se specializuje na prodej jízdenek na autobusy a vlaky po jihovýchodní Asii. U státních vlaků se rozlišují jízdenky s rezervovanými (reserved) a nerezervovanými místy (unreserved). Místa do vagónu s nerezervovanými sedadly se nedají koupit předem, ale až na nádraží v den odjezdu, zatímco místa ve vagónech s rezervovanými sedadly lze koupit až s třicetidenním předstihem. Počítejte s tím, že rezervovaná sedadla jsou rychle pryč (obzvláště během svátků) proto je lepší je rezervovat co nejrychleji. I když jsou místenky vyprodány, většinou je možné koupit jízdenku do 2. nebo 3. třídy ve vagónu s nerezervovanými sedadly.

Turisticky velmi populární trasa z Kandy do Elly je součástí linky Kolombo-Kandy-Badulla. Tento železniční úsek je hojně využíván jak turisty, tak i místními obyvateli, takže vlaky (především v hlavní sezóně) bývají dost plné. Trasa z Kandy do Elly je dlouhá zhruba 150 km a za předpokladu, že vlak nemá zpoždění nebo nevznikne nějaký jiný problém, trvá cesta asi 7 hodin. Z Kandy jezdí několik vlaků denně (časy najdete na stránkách Srílanských drah), jízdenky se prodávají do třetí (cca 150 LKR), druhé (cca 250 LKR) a první třídy (cca 1.000-1.500 LKR), pokud upřednostňujete komfort, kupte si jízdenky do první třídy, jestli vám jde ale hlavně o autentické zážitky, doporučujeme třetí třídu. V Kandy obvykle na vlak čeká množství lidí, takže budete rádi, když se do něj vůbec dostanete, natož abyste si sedli (nemáte-li rezervované místo). Celkem dobrý nápad je ale zkusit popojet tuktukem o pár kilometrů před Kandy na stanici Peradeniya station a nasednout na vlak do Elly tady, čímž se rapidně zvyšuje pravděpodobnost, že najdete volné sedadlo. Jelikož vlak pojede podél horských svahů, doporučujeme si sednout na pravou stranu vagónu, odkud je lepší výhled na okolní krajinu.

Autem

Půjčení auta na Srí Lance není problém, řízení v místních podmínkách ale není pro každého. Na ostrově působí řada mezinárodních půjčoven i místních firem, dobrou pověst má lokální autopůjčovna Malkey Rent a Car. S vlastním autem budete pány svého času, ušetříte si vyhledávání spojů a dohadování se s tuktukáři, na druhou stranu má řízení auta na Srí Lance i řadu proti. Za prvé se na Srí Lance jezdí vlevo, kromě toho je provoz ve městech chaotický, dopravní předpisy se obecně nedodržují, stav silnic je všelijaký a po komunikacích se pohybuje velké množství osob, zvířat nebo tříkolek. Místní řidiči předjíždějí vždy a všude a klakson používají jako prostředek, kterým komunikují mezi sebou, takže se troubí neustále. V silničním provozu platí spíše právo silnějšího, než nějaká oficiální pravidla, což s oblibou uplatňují řidiči náklaďáků a autobusů a v praxi je jim vždy lepší uhnout z cesty. Autobusy zastavují lidem na mávnutí, takže počítejte s tím, že autobus před vámi může znenadání zastavit kdykoliv a kdekoliv po cestě.

Možná málokdo ví, že pro řízení auta na Srí Lance je oficiálně potřeba speciální povolení k řízení (Temporary Driving Permit) čili něco jako místní řidičák. Bez místního povolení k řízení vám některé půjčovny nepůjčí auto a pokud ano, otázkou je, jak by se k případnému plnění postavila pojišťovna v případě, že byste bourali a povolení neměli. Řízení auta bez povolení může vést k vysokým pokutám i vězení, pokud zaviníte dopravní nehodu. Povolení vám na základě mezinárodního řidičského průkazu dle ženevské úmluvy o silničním provozu vystaví na Automobilové asociaci Srí Lanky v Kolombu, případně vám ho vyřídí autopůjčovna. Ti, kteří mají národní řidičák v angličtině, mohou o povolení žádat na Úřadě pro motorová vozidla a silnice (Department of motor traffic), který sídlí v Kolombu. K získání povolení musíte mít v tomto případě anglicky psaný řidičák nebo jeho úředně ověřený překlad a dále pas, jeho kopii a kopii srílanského víza. Vystavení povolení stojí 1.000 LKR.

Maximální povolená rychlost ve městech je 50 km/h, mimo města 70 km/h a na dálnicích 80-110 km/h. V celém tom ostrovním dopravním chaosu je až s podivem, že dodržování rychlosti je policií kontrolováno poměrně často. Malé prohřešky cizinců za volantem ale policie obvykle přejde s úsměvem a pustí je dál. Za použití dálnic se sice platí mýto, doporučujeme je ale používat kdykoliv je to možné. Dálnice jsou obvykle volné a cesta ubíhá o dost rychleji, než po normálních silnicích. Mýtné stojí pár set rupií a platí se v hotovosti obsluze mýtných bran.

Pronájem auta i s řidičem je nejlepším způsobem dopravy po Srí Lance v momentě, kdy máte na návštěvu ostrova málo času. Po celé Srí Lance najdete mnoho cestovních agentur nebo ubytovacích zařízení, které vám pronájem pomohou zprostředkovat. Cestování s pronajatým řidičem není jen rychlé, ale pokud máte na šoféra štěstí, můžete se dovědět i spoustu zajímavostí o ostrově. Pronájem auta s řidičem stojí kolem 50-60 USD na den.

Tuktuky

Motorové tříkolky neboli tuktuky patří ke Srí Lance stejně jako rýže a kari. Tento dopravní prostředek je hojně využívaným a populárním prostředkem pro cestování na kratší vzdálenosti ve městech i mimo města. Zejména ve městech jezdí tuktuky úplně všude a není problém na nějaký tuktuk narazit. Naopak, sami tuktukáři na vás budou neustále pokřikovat a nabízet odvoz kamkoliv si řeknete. Městské tuktuky jsou obvykle vybavené taxametry, jinak se na ceně za jízdu určitě dohodněte předem. Je dobré si předem zjistit, v jakých relacích se ceny za jízdu pohybují a nenechat se oškubat. Buďte připraveni s tuktukáři nemilosrdně smlouvat, zejména s těmi, kteří čekají u nejznámějších turistických památek. Většinou stačí na první cenu, která se vám nebude zdát, neříkat nic, otočit se a jít pryč. Uvidíte, jak tuktukáři začnou sami cenu snižovat. Nabídnou-li vám řidiči tuktuků návštěvu rádoby kamarádova obchodu, slušně ale rozhodně odmítněte. Zcela určitě se nejedná o tuktukářův dobrý skutek, ale snahu dostat vás do obchodu a za vaše utracené peníze v něm pak shrábnout provizi. Ale abychom tuktuářům úplně nekřivdili, někteří řidiči dokážou nezjištně pomoc a poradit, když hledáte cestu nebo ubytování. Můžete si také domluvit dlouhodobější pronájem nebo různé okružní cesty.

Na Srí Lance funguje také Uber a Uberu podobný Pick Me, přes který si můžete jednoduše objednat cokoli od tuktuku po větší minivan. Jízda s tuktukem přes aplikaci Pick Me má tu výhodu, že odpadá smlouvání o cenu, protože jízdné se dozvíte předem.

UBYTOVÁNÍ
UDÁLOSTI A AKCE
AKTIVITY

Nejlepší nabídky pro cestovatele