logo

Doporučené plány cesty

Indie - zlatý trojúhelník a tygří safari (10 dní)
Tádž Mahal, Hrobka Itimád-ud-daula, Džajpur, Dillí, Fatehpur Sikrí, Národní park Ranthambore, Pevnost Ágra
Indie - západní Himaláj (13 dní)
Haridvár, Dillí, Dharamsala, Šimla, Amritsar, Rišikéš
Severní Indie - západní okruh (21 dní)
Tádž Mahal, Džódpur, Hrobka Itimád-ud-daula, Džajpur, Puškar, Dillí, Bikaner, Fatehpur Sikrí, Udajpur, Studna Čand Baori, Džaisalmér, Pevnost Ágra
Severní Indie - východní okruh (12 dní)
Tádž Mahal, Hrobka Itimád-ud-daula, Órčha, Gválijar, Dillí, Váránasí, Chrámy v Khadžuráhu, Pevnost Ágra

Najděte si zájezd na Invia.cz

Nejzajímavější místa

ZOBRAZIT DALŠÍ MÍSTA
ZÁKLADNÍ INFORMACE
DOPRAVA

Doprava do země

Letecky

Přímé lety z Evropy nabízí hned několik velkých dopravců, další možností je letět s přestupem v Istanbulu, Dubaji, Dauhá nebo třeba v Abu Dhabi, odkud létají i nízkonákladové aerolinky. Letecké společnosti Emirates nebo Qatar Airways létají do několika velkých indických měst, což je výhodné pro plánování tripu po Indii s příletem do jednoho a odletem z jiného města, aniž byste se museli vracet do místa příletu. Obě aerolinky létají i do Prahy.

Ceny letenek do Indie se pohybují kolem 12.000 Kč, mimo turistickou sezónu se dají letenky sehnat i levněji.

S kým můžete letět do Indie

  • Air India (www.airindia.in): národní letecký dopravce Indie a člen letecké aliance Star Alliance nabízí mezinárodní linky především do Dillí (z Frankfurtu, Londýna, Paříže a Říma) a Bombaje (z Frankfurtu a Londýna). Na vnitrostátních i mezinárodních linkách dopravce umožňuje vzít si na palubu jedno příruční zavazadlo o rozměrech maximálně 55 x 35 x 25 cm (součet tří rozměrů nesmí být větší než 115 cm) a hmotnosti do 8 kg. Na mezistátním letu z Evropy si každý cestující v ekonomické třídě může vzít 2 ks odbavených zavazadel, z nichž každé může vážit až 23 kg. Kombinované rozměry obou zavazadel nesmí překročit 273 cm.
  • Aeroflot (www.aeroflot.ru): dva lety denně z Moskvy Šeremeťjeva do Dillí.
  • Air France: linka z Paříže do Dillí a Bombaje.
  • British Airways: přímé lety z Londýna do Bengalúru, Dillí, Čennaí, Hajdarábád nebo Bombaje.
  • Emirates: oblíbená aerolinka létá z Prahy a mnoha dalších měst v Evropě a celém světě do Dubaje, odkud můžete pokračovat do devíti různých destinací po celé Indii (Tiruvanantapurnam, Kóčin, Čennai, Bengalúru, Haidarábád, Bombaj, Kalkata, Ahmedábád a Dillí).
  • Qatar Airways: ještě větší výběr destinací poskytuje katarský dopravce na linkách z Prahy a dalších evropských metropolí do Ahmedábádu, Thiruvananthapuram, Bombaje, Čennai, Bengalúru, Haidarábádu, Goy, Dillí, Kalikutu, Kalkaty, Nagpuru, Amritsaru a Bengalúru.
  • Finnair: 3-5x týdně přímý let z Helsinek do Dillí.
  • Fly Dubai: nízkonákladová aerolinie, která létá i do Prahy a Bratislavy poskytuje levné spojení do Kalikutu, Čennaí, Dillí, Haidarábádu, Koči, Lucknow a Bombaje s mezipřistáním v Dubaji.
  • KLM: denně Amsterdam-Dillí.
  • LOT (www.lot.com): Varšava-Dillí.
  • Lufthansa: z Frankfurtu do Dillí, Bombaje, Bengalúru a Čennai a z Mnichova do Dillí.
  • Swiss International: Zurich-Bombaj.
  • Turkish Airlines: Istanbul-Dillí a Bombaj.
  • Ukraine International (www.flyuia.com): Kyjev-Dillí.

Indická letiště

Mezi nejrušnější indická letiště patří mezinárodní letiště v Dillí, Bombaji, Bengalúru, Čennai a v Kalkatě.

Mezinárodní letiště Indiry Gándhíové v Dillí (DEL, www.newdelhiairport.in) se nachází zhruba 16 km jihozápadně od centra metropole a je nejrušnějším letištěm v zemi a hlavní vstupní branou do Indie. Letiště má tři terminály. Terminál 1 využívají pro své vnitrostátní lety některé nízkonákladové společnosti, jako IndiGo nebo SpiceJet. Část 1C slouží pro přílety, část 1D pro odlety. Terminál 2 využívají společnosti Go Air a také IndiGo a SpiceJet pro některé vnitrostátní linky a terminál 3 slouží pro mezinárodní přílety a odlety a také mezinárodní i vnitrostátní lety společností Air India, Jet Airways, Alliance Air, Vistara a Air Asia India. V budoucnu by se mezinárodní spoje měly přesunout z terminálu 3 na terminály 4,5 a 6.

Z terminálu 2 na terminál 3 se dostanete za pár minut pěšky, terminál 1 je od ostatních terminálů trochu dál a je lepší sednout na bezplatný shuttle bus, který mezi terminály pendluje každých 20 minut od 7 do 22 hodin. Pro přílety nebo odlety ze země vás tedy bude zajímat terminál 3, kde turisté najdou veškeré zázemí. Třeba využijete úschovnu zavazadel, která se nachází naproti terminálu u několikapodlažního parkoviště. Během dlouhého čekání na odlet si můžete zdřímnout v malých buňkách na spaní, které si lze pronajmout na 6-8 hodin ovšem na indické poměry za velmi vysokou cenu (více na této adrese). Po celém letišti lze sice využít wifi, musíte mít ale indické číslo.

Z letiště Indiry Gándhíové se do centra Dillí dostanete metrem, autobusem nebo taxíkem.

  • Letištěm procházejí dvě linky metra, oranžová Airport line a fialová Magenta line. Fialovou linku 8 použijte při cestě na terminál 1, vystupte na stanici Terminal 1, oranžová linka Airport Expressu spojuje terminál 3 (potažmo terminál 2) s konečnou stanicí New Delhi, která je propojena s vlakovým nádražím. Mezi stanicemi metra Delhi Aero City a Terminal 1 jezdí každých 15 minut shuttle bus. Oranžová linka Delhi Metro Airport Expressu představuje nejrychlejší způsob dopravy do města, cesta z letiště do města trvá jen 20 minut. Jízdné se platí pomocí žetonu nebo dobíjecích karet, které si koupíte na pokladně nebo v automatech ve stanici. Ceny jízdného se pohybují od 10 do 60 INR. Metro jezdí od 4:45, poslední vlak vyjíždí z konečné stanice Dwarka Sector-21 směrem do centra ve 23:15. Vlaky jezdí každých 10-15 minut, v závislosti na špičce.
  • Dopravu z letiště do centrálních částí Dillí zajišťuje i několik linek autobusů. Autobus Airport Ex-Press 4 jezdí od terminálu 3 na mezistátní autobusový terminál Kashmiri Gate na severu Dillí a po cestě staví například u stanice metra Aero City, u brány 2 železničního nádraží New Delhi nebo u Červené pevnosti. Linka jezdí nonstop a autobusy z T3 jezdí ze zastávky, která se nachází poblíž hotelu Centaur. Mezi terminálem a touto zastávkou pendlují nonstop shuttle busy. Přehled dalších spojů najdete na stránce DTC (Delhi Transport Corporation).
  • Předplacené taxi je možné rezervovat u přepážky v příletové hale. Cesta do centra trvá zhruba 30 minut a jízdné se pohybuje kolem 400 INR.

Mezinárodní letiště Chhatrapati Shivaji v Bombaji (BOM, www.csmia.aero) je druhým největším letištěm v Indii. Letiště tvoří mezinárodní a domovský terminál, z nichž každý se dost nevýhodně nachází v jiné městské části, ačkoli sdílí jednu runway. Mezinárodní terminál 2 Sahar leží v oblasti Andheri East a slouží pro mezinárodní lety i některé vnitrostátní linky společností Air India, Vistara nebo SpiceJet, domovský terminál 1 leží ve čtvrti Santacruz a využívají jej pro své vnitrostátní lety některé nízkonákladové aerolinky, jako GoAir a IndiGo. Jedinou možností, jak se dostat z jednoho terminálu na druhý, je vzít si taxi. Stejně tak z letiště se do hlavní turistické oblasti v jižní Bombaji dostanete nejlépe taxíkem, protože veřejná doprava v podstatě nefunguje. Další možností je vzít si Uber nebo jeho obdobu Ola.

Doba letu z Evropy

  • Mnichov-Dillí: 7 hodin 30 minut
  • Paříž-Bombaj: 10 hodin
  • Praha-Dillí: 8 hodin 15 minut (s mezipřistáním v Dubaji)

Autobusem

Několik společností poskytuje autobusové spojení z Dháky (Bangladéš) do indické Kalkaty. Mezi nejspolehlivější patří Shyamoli a Green Line.

Společnost Uttar Pradesh State Road Transport Corporation poskytuje autobusové spojení z nepálského Káthmándú do Váránasí. Cesta je dlouhá 582 km a jízda trvá kolem 20 hodin. Přímou autobusovou linku z Káthmándú (Swayambhu) do Dillí (Dr.Ambedkar Stadium Bus Terminal, Delhi Gate) operuje Delhi Transport Corporation. V tomto případě ale počítejte s úmornou 25 hodinovou cestou. Stejný dopravce nabízí společně s pákistánským PTDC spojení z Dillí (Dr.Ambedkar Stadium Bus Terminal, Delhi Gate) do pákistánského Láhauru. Jízdenka stojí 2.400 INR a cesta trvá 12 hodin.

Vlakem

Mezinárodní rychlík Maitree Express jezdí několikrát týdně mezi bangladéšskou Dhákou a indickou Kalkatou. Cesta dlouhá 393 km trvá vlakem necelých 9 hodin, nepočítaje imigrační procedury na hranici. V Bangladéši není možné jízdenky koupit online a musíte je koupit osobně. Vlaky jezdí z nádraží Dhaka Cantonment, jízdenky si ale kupte s předstihem na nádraží Dhaka Kamalapur. V den odjezdu buďte na nádraží Cantonment dřív, protože už tady se vyřizují celní formality (odjezdová taxa z Bangladéše by měla být zahrnuta v ceně jízdenky). Další imigrační procedury podstoupíte po příjezdu do Kalkaty.

Levné letenky do této destinace

Doprava v rámci země

Městská doprava v Dillí

Metro

Metro je jedním z nejrychlejších a nejlevnějších způsobů cestování po městě. Rozsáhlá síť metra (www.delhimetrorail.com) spojuje různé části Dillí s některými okolními městy, zahrnuje 286 stanic a měří celkem 391 km, i když se plánuje další rozšíření. Celý systém tvoří osm linek metra (červená, žlutá, modrá, zelená, fialová, růžová, magenta a šedá plus oranžová linka Airport Expressu, umožňující cestujícím dostat se rychle z letiště do centra metropole. Metro je v provozu obvykle od 5:30 do 23:30, přesné časy najdete na stránce dopravního podniku Delhi Metro.

Jízdné se platí prostřednictvím žetonů nebo karet, které jsou k dostání v automatech nebo v zákaznických centrech. Dobíjecí karta se vyplatí zejména pro častější cestování metrem, karta stojí minimálně 150 INR, v čemž je započtena vratná záloha 50 INR. Kartu pak můžete dobíjet vámi zvolenou částkou v rozmezí 200 až 3.000 INR v zákaznickém centru nebo 100 až 3.000 INR v automatech. Jedna jízda metrem stojí 10 až 60 INR, v závislosti na délce ujeté vzdálenosti. Žeton opravňuje k jedné jízdě v den, kdy byl koupen. Před vstupem do placené zóny se žeton jednoduše přiloží ke čtečce a při vystupování se vhodí do automatu. Stejně tak karta se přikládá ke čtečce u vstupu i výstupu z metra. Cizinci si také mohou pořídit kartu Tourist Card, která slouží k neomezenému cestování městskou hromadnou dopravou (kromě linky letištního expresu) v rámci jednoho dne (200 INR, z toho 50 INR je vratný depozit) nebo tří dnů (500 INR, vratný depozit 50 INR). Samostatně cestující ženy by ve vlastním zájmu měly cestovat v prvním vagóně, který je jim vymezen.

Autobusy

Většinu linek po hlavním městě provozuje Delhi Transport Corporation (DTC), na jehož stránce najdete informace o jízdních řádech apod. Autobusy jsou v provozu obvykle od 5:30 do 22:30, na hlavních tazích pak jezdí noční linky. Jízdné se počítá podle ujeté vzdálenosti a také podle toho, jakým typem autobusu jedete. U moderních klimatizovaných busů se cena za jízdu pohybuje od 10 do 25 INR, u starších modelů od 5 do 15 INR. DTC také vydává denní karty Green Card, které platí ve všech autobusech DTC kromě autobusů Palam Coach, Tourist & Express. Karta stojí 40 INR u autobusů bez klimatizace nebo 50 INR u klimatizovaných autobusů.

DTC provozuje také turistické autobusy Delhi Darshan, které stojí 200 INR pro dospělého a 100 INR pro děti od 5 do 12 let. Autobusy vyjíždí od pobočky DTC Scindia House a staví u hlavních atrakcí Dillí. Vyjížďku městem je možné zarezervovat na pobočce DTC, Scindia House na Connaught Place.

Chcete-li vidět co nejvíce památek a přitom neřešit dopravu od jednoho paláce k druhému, můžete si koupit lístek na hop on hop off busy, provozované turistickou centrálou města Dillí. Trasa zahrnuje všechny zajímavosti hlavního města, včetně Červené pevnosti, mešity Jama Masjid nebo Humájúnovy hrobky. Cizincům se prodávají denní (999 INR) nebo dvoudenní (1.199 INR) jízdenky.

Letecká

Vnitrostátní letecká doprava po Indii zažívá v posledních letech nebývalý boom a celkový objem civilní letecké vnitrostátní dopravy je tak třetí nejvyšší na světě, za USA a Čínou. V zemi působí jak klasičtí, tak několik nízkonákladových i regionálních společností, které nabízí levné lety po celé Indii. Letadlo není vůbec špatná volba zejména v momentě, kdy máte málo času a spoustu plánů. Indie je velká zem, takže přelet letadlem vám ušetří spoustu času a letenky se dají sehnat už za pár set korun. Například let z Dillí do Váránasí trvá jen něco málo přes hodinu, autobusem ale pojedete minimálně 12 hodin. Letecká vnitrostátní doprava je známá zpožděními, s čímž raději počítejte předem. Před odletem doporučujeme zkontrolovat časy odletů, které se mohly z různých důvodů změnit.

S kým létat po Indii

  • Air India: vlajkový dopravce Indie a člen aliance Star Alliance patří k nejstarším leteckým společnostem světa. Státem vlastněná aerolinka poskytuje společně se svými dceřinými společnostmi Air India Express a Alliance Air lety do 56 domovských a 49 zahraničních destinací. V posledních letech se Air India bohužel potýká s finančními problémy a měla by být privatizována.
  • Vistara: mladé aerolinky zahájily provoz teprve v roce 2015, dnes už létají do 36 destinací po celé Indii a také do Bangkoku, Kolomba, Singapuru, Dubaje, Káthmándú a Londýna. Vistara je soukromou, klasickou aerolinkou, kterou společně vlastní Singapore Airlines a společnost Tata Sons. Pasažérům nabízí cestování ve třech třídách (economy, premium economy a business), do kterých prodává letenky kategorie Lite, Standard a Flexi. Pro lety v rámci Indie si mohou cestující v ekonomické třídě a nejlevnější kategorii Lite nechat odbavit jedno zavazadlo do hmotnosti 15 kg a na palubu si vzít jedno příruční zavazadlo do hmotnosti 7 kg.
  • IndiGo: od svého založení v roce 2006 se aerolinka vypracovala na jednoho z největších nízkonákladových dopravců v Asii, kterému patří více než polovina indického trhu. IndiGo patří mezi nejlepší nízkonákladové dopravce v zemi, s linkami do 63 indických měst a 24 mezinárodních destinací. Pro své domovské lety z Dillí využívá terminál 1D a terminál 2. Cestující si na vnitrostátních linkách mohou vzít malý batoh o maximálních rozměrech 55 x 35 x 25 cm, který se vejde pod sedadlo před vámi a odbavené zavazadlo do 20 kg, u kterého součet tří rozměrů nepřesáhne 158 cm.
  • Spice Jet: druhá největší nízkonákladová společnost Indie, operující zhruba 600 letů denně do 63 destinací, z čehož je 54 domovských a 9 zahraničních. Většina letadel nabízí sezení SpiceMax s dostatkem prostoru k sezení v ekonomické třídě.
  • Go Air: nízkonákladová společnost vznikla v roce 2005 a létá do 27 domovských a 9 zahraničních destinací. Na vnitrostátních linkách v ekonomické třídě GoSmart si můžete vzít kabinové zavazadlo do hmotnosti 7 kg, které nepřesahuje rozměry 55 + 35 + 25 cm (celkově 115 cm) a odbavené zavazadlo do 20 kg, jehož součet tří rozměrů nesmí přesáhnout 158 cm. GoAir nabízí jedny z nejlevnějších letenek na trhu.
  • Air Asia India: indická odnož nízkonákladové společnosti Air Asia poskytuje levné letecké spojení ze základny v Bengalúru, Dillí, Bombaji a Kalkatě do dalších 17 indických měst, kromě toho s nimi můžete do Indie letět z Kuala Lumpuru.
  • Trujet: malá soukromá aerolinka nabízí lety do devatenácti destinací jižní Indie, včetně menších měst jako Cuddapah, Rajahmundry, Tirupati, Nanded, Maisúr, Salem, Nashik a dalších destinací, kam nelétají velcí dopravci.
  • Star Air: regionální aerolinie poskytuje spojení Bombaje, Bengalúru a Ahmedábádu s menšími městy Kalaburagi, Hubballi, Indore, Belgaum, Kišangar, Tirupati a Hindon.

Vlaková

Kultura cestování vlakem patří k Indii stejně jako Tádž Mahal. Vlaky jsou hlavním dopravním prostředkem pro tisíce turistů a milióny místních obyvatel. Představují nejen levný způsob cestování po zemi, jízda vlakem je i mimořádným kulturním zážitkem, při kterém poznáte pravou tvář Indie. V porovnání s autobusy jsou vlaky o něco rychlejší, bezpečnější a většinou i pohodlnější na delší cesty. Vlakovou dopravu provozují státem vlastněné Indické dráhy (www.indianrail.gov.in), využívající třetí nejrozsáhlejší železniční síť světa (po Rusku a Číně) s celkovou délkou 66.000 km, takže vlakem se není problém dostat takřka do jakéhokoliv města v Indii. Indian Railways jsou zároveň mamutím podnikem, v jehož službách pracuje 1.5 miliónů lidí, a který denně vypravuje na 20 tisíc vlaků. Jízdní řády a ceny jízdenek je možné dohledat na stránce dopravce, jízdní řády a obsazenost vlaků najdete také na stránce www.erail.in.

Na jednu linku jsou nasazovány různé typy vlaků, což má podstatný vliv na čas, který ve vlaku strávíte. Výběr vhodného vlaku může ušetřit i několik hodin. Na delší vzdálenosti se nejlépe cestuje rychlíky Rajdhani Express, které spojují Dillí s velkými městy, jako je třeba Bombaj. Tyto vlaky nabízí komfort, lůžkovou úpravu a klimatizovaná kupé, v ceně jízdenky je zahrnuté i jídlo. Jejich obdobou, akorát že s místy k sezení, jsou rychlíky Shatabdi Expres, ideální na kratší vzdálenosti. Jízdné v těchto vlacích je o něco vyšší než v obyčejných rychlících, těch pár rupií navíc se ale určitě vyplatí investovat. Expresy Duronto jsou vysokorychlostní vlaky, které jezdí mezi dvěma důležitými městy bez dalších zastávek a patří k nejrychlejším indickým vlakům.

Cestovní třídy

Indické vlaky jsou rozděleny do několika tříd, ne každý vypravený vlak ale vždy zahrnuje všechny třídy.

  • První třída (1AC nebo 1A): nejlepší a nejdražší třídou je první třída s klimatizací, ve které budete cestovat v uzamykatelném kupé se sedadly, které se dají na noc přestavět na 2 nebo 4 postele. K dispozici je koupelna a WC západního stylu a také obsluha, která vám v případě potřeby pomůže rozložit postele apod. Tato třída je vhodná pro toho, kdo si potrpí na komfort a má dost peněz.
  • Druhá třída (2AC nebo 2A): na cestování úplně stačí druhá třída s klimatizací, která nabízí podobný komfort za zhruba poloviční peníze, co stojí 1AC. Lehátka jsou uspořádána dvě a dvě naproti sobě, přičemž spodní lehátka se na cestu přes den sklopí a vytvoří místa k sezení.
  • Třetí třída (3AC nebo 3A): nejlevnější ze tří klimatizovaných tříd je srovnatelná s třídou 2AC, nabízí však méně místa a cestuje s ní více lidí. Tato třída je ideální pro běžného cestovatele, který hledá kompromis mezi cenou a komfortem. Postele jsou uspořádány ve dvou až třech řadách nad sebou, obvykle v odděleních po šesti postelích a narozdíl od třídy 2AC nejsou odděleny závěsy, které poskytují trochu soukromí. Záchody jsou umístěny na konci vagónu.
  • Non AC Sleeper (SL): tato třída má podobné parametry, jako třída 3AC, není v ní ale klimatizace a je levnější. Vezměte si s sebou vlastní deku nebo spacák, protože lůžkoviny nejsou v této třídě standardem. V létě sice vnitřek vozů trochu ochlazuje větrák a proud vzduchu z otevřených oken, přesto může být ve vagónech pěkné vedro. V zimě si s sebou naopak přibalte teplejší oblečení.
  • First class (FC): první třída bez klimatizace je k dispozici už jen v některých vlacích a postupně se z vlakových souprav vytrácí. Tato třída nabízí kupé se dvěma nebo čtyřmi lehátky a cenově se pohybuje někde mezi třídami 2A a 3A, CC.
  • AC Chair class (CC): klimatizované vlaky pouze s konfigurací pro sezení, ideální pro kratší cesty. Zavazadlo je možné odložit do prostoru nad sedadly. V expresech Shatabdi se můžete setkat s třídou EC (AC Executive Chair Class), kde jsou sedadla uspořádána v konfiguraci 2+2 v řadě, oproti 2+3 ve třídě CC.
  • Second sitting (2S): podobné jako CC, ale bez klimatizace a s nižší úrovní komfortu. Třída 2S nabízí sezení na lavicích, ve vagónech nejsou zásuvky na dobití telefonu a záchody bývají špinavé. Tato třída není vhodná na delší cesty.
  • General / unreserved class (UR, GN): nejlevnější cestovní třída, vhodná jen pro otrlé cestovatele nebo pro ty, kteří touží poznat pravou indickou kulturu až do morku kosti. Připravte se na davy cestujících, strohý interiér, zahrnující pouze dřevěné nebo plastové sedačky a raději se neodvažujte zajít na záchod. Jízdenky se neprodávají na místa (bez rezervace), což je také důvod, proč bývají vlaky narvané k prasknutí a možná tak budete celou cestu stát. Jestli si vybavíte fotky, kde lidé visí z oken a dveří vlaku, je to třída UR.

Rezervace jízdenek

Místa a lůžka na dálkových trasách je třeba rezervovat předem, což je možné udělat až 120 dnů před odjezdem, u kratších tras je lhůta o něco kratší. Jízdenky je vhodné rezervovat s dostatečným předstihem, neboť indické vlaky mohou být vyprodány týdny dopředu. Na stránce www.indianrail.gov.in je možné, po kliknutí na „Seat availability“, zjistit, jestli a kdy je volné místo ve vlaku na zvolené trase.

Jízdenky je možné rezervovat buď na nádražích v pokladnách pro turisty, označených jako „Tourist bureau“ apod. (nenechte se odradit, pokud vám bude někdo tvrdit, že pokladna je zavřená nebo zrušená a nabídne vám jiný spoj - nejspíš vám chce prodat předražené nebo falešné jízdenky - vždy se nejprve přesvědčete sami) nebo online na stránce IRCTC (Indian Railway Catering and Tourism Corporation). Na uvedené stránce se budete muset nejprve zaregistrovat. Ještě nedávno bylo k registraci nutné indické telefonní číslo, dnes je možné se zaregistrovat i bez něho, jako majitelé neindického čísla ale zaplatíte poplatek kolem 100 INR. Nejprve vyplníte formulář s běžnými údaji a v emailové schránce potvrdíte aktivační link. Na uvedené telefonní číslo vám pak přijde ověřovací SMS (pozor, někdy to trvá dost dlouho). Na portále IRCTC lze pak jednoduše rezervovat jízdenky, i když se někdy stává, že jízdenky se nedaří zaplatit vaší kartou. V tom případě se zkuste zeptat ve vaší domovské bance, která možná transakci vyhodnotila jako rizikovou. Po zaplacení si vytisknete e-ticket, který pak společně s pasem předložíte průvodčímu při nástupu do vlaku. Aktuálně zavádí Indické dráhy možnost předložit jízdenku pomocí QR kódu. Jízdenky lze případně rezervovat i přes stránky www.cleartrip.com, ačkoliv portál nenabízí všechny typy jízdenek a za jízdenku zaplatíte malý příplatek nebo přes stránku 12go.asia.

Indické dráhy mají zvláštní rezervační systém, v rámci něhož se vydávají speciální typy jízdenek:

  • Jízdenky CNF (Confirmed): potvrzená jízdenka, kterou dostanete při včasné rezervaci do vlaku, ve kterém jsou prázdná místa.
  • Jízdenky RAC (Reservation against cancellation): na tuto jízdenku je možné cestovat ve vlaku, který je již teoreticky plný, pokud ale někdo s klasicky rezervovanou jízdenkou zruší svou cestu, cestující s jízdenkou RAC se automaticky posunou na jeho místo. S jízdenkou RAC můžete dokonce nastoupit do vlaku i v případě, že nikdo s klasickou jízdenkou svou cestu nezruší. V tom případě vás průvodčí usadí na nějaké místo, i za cenu toho, že budete sedět nebo ležet ve dvou na místě určeném pro jednu osobu.
  • Jízdenky WL (Wait list): tuto jízdenku dostanete, pokud již nejsou volné ani jízdenky RAC. S jízdenkou WL nemůžete nastoupit do vlaku a musíte čekat, jestli se neuvolní nějaké místo RAC.
  • Jízdenky v kvótě Tatkal TQ: v některých vlacích (obvykle na nejpopulárnějších trasách) se nechává "stranou" určitý počet jízdenek, které si pak můžete koupit na poslední chvíli, což je výhodné pro ty, kteří se potřebují dostat z jednoho města do druhého a jízdenky neřešili včas. Jízdenky v kvótě Tatkal se začínají prodávat s příplatkem den před odjezdem v 10 hodin pro třídy s klimatizací a od 11 hodin pro třídy bez klimatizace.

Nádraží v Dillí     

V hlavním městě Indie se nachází několik desítek vlakových nádraží, mezi nejvýznamnější z nich patří především Old Delhi Railway Station, Hazrat Nizamuddin Railway Station a New Delhi Railway Station.

  • New Delhi Railway Station (NDLS): jedno z nejvýznamnějších a nejrušnějších nádraží v Dillí leží poblíž baťůžkářské čtvrti Paharganž a denně odtud odjíždí nebo sem přijíždí více než 400 vlaků. Nádraží NDLS je spojeno se stanicí Airport Metro Expressu, New Delhi a také se stanicí žluté linky metra, New Delhi. Z toho nádraží odjíždí řada vlaků do turisticky populárních míst, jako je Ágra (Habibganj Shatabdi Express) nebo vlaky Rajdhani Express mířící na východ nebo jih země (například do Bombaje). Pokladny pro cizince (International Tourist Bureau) se nacházejí v horním patře hlavní budovy a jsou otevřené denně od 6:00 do 23:00.
  • Hazrat Nizamuddin Railway Station (NZM): nádraží leží asi 20 minut jízdy na jih od New Delhi Railway Station (cena za rikšu by se měla pohybovat někde kolem 80 INR). Z tohoto nádraží jezdí několik turisticky zajímavých vlaků, jako je například rychlovlak Gatimaan Express do Ágry, kam dorazí za necelé 2 hodiny, August Kranti Rajdhani Express do Bombaje (cca 17 hodin) a řada dalších vlaků na předměstí Dillí.
  • Old Delhi Railway Station (DLI): nejstarší železniční nádraží v Dillí postavili Britové v roce 1864. Nádraží se nachází vedle Červené pevnosti a jezdí odtud vlaky například do města Lucknow, Atari, Čandigarhu, Ahmedábádu, Kanpuru a dalších.

Autobusová

Cestování autobusy lze doporučit zejména na kratší trasy, protože indické silnice jsou často v žalostném stavu, takže delší cesty autobusem jsou utrpením. Autobusy jsou ideální a často jedinou možností hromadné dopravy v horských regionech nebo mezi plážemi státu Goa, kde nahrazují chybějící vlakovou dopravu. Chaotická doprava, zácpy a špatný stav některých autobusů jsou hlavními důvody velkých zpoždění. Dalším mínusem jsou samotní řidiči autobusů a jejich nebezpečný styl řízení, často postrádající jakýkoliv pud sebezáchovy a pocit odpovědnosti vůči cestujícím.

Autobusovou dopravu provozuje z části stát a z části soukromé společnosti. Státní autobusy jsou určené především pro místní. Jsou neskutečně levné, protože se ale do nich neprodávají žádné místenky, často bývají přeplněné lidmi, kteří cestují i ve stoje. Státní autobusy nemají klimatizaci a zdaleka neposkytují takový komfort jako privátní autobusy. Další nevýhodou je, že všechny nápisy jsou psané jen v hindštině nebo v jiném lokálním jazyce, takže na cílovou zastávku autobusu se budete muset zeptat obsluhy nebo někoho z místních. Jízdenky si koupíte před odjezdem na nádraží nebo spíš až v autobuse u konduktora. Na dlouhé vzdálenosti je vhodné cestovat v komfortních deluxe autobusech soukromých dopravců s lůžkovou úpravou. Populární stránkou pro rezervaci dálkových autobusů po Indii je zejména Redbus. V případě neúspěchu s platbou vaší kartou můžete zkusit Make My Trip nebo 12go.asia. Při rezervaci jízdenek do lůžkových autobusů nezapomeňte vybrat "single bed", jinak je možné, že strávíte noc na dvoulůžku s cizím člověkem.

Autobusová nádraží v Dillí

V Dillí se nachází několik autobusových nádraží, mezistátní autobusy vyjíždějí nejčastěji z:

  • Kashmiri Gate ISBT (Inter State Bus Terminal): také známé jako Maharana Pratap, se nachází na severu Dillí, poblíž stanice metra Kashmere Gate Metro Station. Kashmiri Gate je největší autobusové nádraží v Dillí, odkud jezdí autobusy do všech možných koutů na severu, východě a západě Indie, například do Šimly, Dharamsaly, Rišikéše, Haridváru, Džajpuru a dalších.
  • Sarai Kale Khan ISBT: také známé jako Veer Hakikat Rai leží na jihovýchodě Dillí, kousek od vlakového nádraží Hazrat Nizamuddin. Z tohoto velkého nádraží jezdí autobusy na jih a jihozápad Indie, například do Džajpuru, Ágry, Udajpuru, Váránasí, Bengalúru, Bombaje a dalších měst.
  • Anand Vihar ISBT: také známé jako Swami Vivekanand leží v oblasti Trans-Yamuna na severovýchodě Dillí. Odtud se nejlépe dostanete do destinací východně a severně od Dillí (státy Uttarpradéš a Uttarákhand) a také do různých částí samotného Dillí. Autobusák se nachází nedaleko vlakového nádraží Anand Vihar a stejnojmenné stanice metra.    

Mohlo by se hodit:

Rikšou

Nejběžnějším dopravním prostředkem indických ulic je rikša, která může mít různé podoby. Nejčastěji se setkáte s motorovou rikšou, které se v Thajsku a jihovýchodní Asii říká tuk tuk nebo o něco levnější šlapací rikšou. Řidiči rikš jsou svébytnou sortou lidí, se kterými budete dnes a denně podstupovat své malé osobní souboje. Rikša je sice ideálním a levným dopravním prostředkem na kratší vzdálenosti, na druhou stranu nezkušený cizinec, který si poprvé sedne do rikši se může snadno stát obětí celé řady podvodů. Cizí návštěvník se světlejší barvou pleti totiž pro rikšaře představuje snadno vydělané peníze, na které si často nepřijde ani po celodenním ježdění. Spousta řidičů rikš je tak notoricky známá předražováním ceny za jízdu cizincům, obzvláště pokud si rikšu vezmou v blízkosti hlavních turistických atrakcí. Některé rikši jsou vybavené taxametrem, který ale řidiči často odmítají zapnout. Záleží ovšem na řidiči. Můžete kápnout na poctivé řidiče, který vás nejenže odveze kam budete chtít, ale i nezištně poradí, kde mají dobré jídlo nebo kde se ubytovat, na druhou stranu jsou to právě rikšaři, kteří od majitelů obchodů nebo hoteliérů inkasují provize za každého turistu, kterého se jim podaří do jejich podniku dostat. A nutno dodat, že často dost neomaleně. V každém případě je přímo nutností si cenu za jízdu vždy dohodnout předem. V tomto směru je dobré mít alespoň rámcový přehled o cenách za jízdu. V Dillí stojí jízda auto rikšou 25 INR za první 2 km a potom 8 INR za každý další ujetý kilometr. Za jízdu v noci se platí příplatek. K placení jízdného si doporučujeme připravit mince a bankovky nižších hodnot. Alternativně lze rikšu sehnat pomocí aplikace Uber nebo místní obdoby Ola, prostřednictvím kterých se dá předejít handrkování o cenu.

Džíp taxi

V oblastech s chybějící nebo málo rozvinutou dopravní infrastrukturou (typicky v horských oblastech Ladaku nebo Uttarákhandu) slouží k hromadné dopravě džípy. Terénní auta pro maximálně zhruba deset lidí čekají na autobusových nádražích nebo stanovištích poblíž rušných křižovatek a obvykle odjíždí v momentě, kdy se zaplní pasažéry. V porovnání s autobusy jsou džípy o něco dražší, ale o dost rychlejší.

Autem

Kdo se chce vyhnout chaotickým nádražím, stresu při shánění jízdenek a bláznivým řidičům autobusů, může uvažovat o půjčení auta i s řidičem nebo dokonce o cestování po Indii autem z autopůjčovny.

Pronájem auta i s řidičem je ideální volbou, pokud se chcete vyhnout cestování hromadnou dopravou a zároveň si netroufnete sami sednout za volant a řídit po indických silnicích. V lepším případě bude váš řidič nejen člověkem, který vás odveze z bodu A do bodu B, ale také dobrým společníkem a průvodcem v jedné osobě, který vám poví něco zajímavého o Indii a ukáže místa, na která byste se jinak nedostali. Cena za pronájem auta i s řidičem závisí především na velikosti auta a také na denním množství ujetých kilometrů (minimální množství ujetých kilometrů bývá kolem 250 až 300 za den). Za malé až střední auto počítejte s 10 až 15 rupiemi za ujetý kilometr. Benzín, pojištění a poplatky za přejezd hranice mezi státy již bývají zahrnuty v ceně, naopak připočítat budete muset náklady na ubytování, stravu a spropitné pro řidiče a také vstupy do památek. Přibližně tedy počítejte s 3.000-4.500 INR za den. Auto s řidičem je dobré pronajmout od některé osvědčené agentury, dobrou reputaci mají například společnosti:

Půjčení auta v Indii je sice možné, rozhodně ale není pro každého. Měli byste předem zvážit opravdu těžké podmínky, v nichž budete řídit. Průměrný řidič, zvyklý na jízdu po evropských silnicích, si nedokáže představit, co jej v Indii čeká. Za prvé se v Indii řídí vlevo a volant je tudíž na opačné straně, než u nás. To je ale asi tak nejmenší problém, se kterým se budete muset vyrovnat. Silniční provoz v ulicích velkých měst je velmi chaotický, po ulicích se pohybuje množství motorek, různých povozů, cyklistů, rikš, ale také chodců a zvířat. Zapomeňte na dobré značení, v tomto ohledu se budete muset skoro neustále ptát místních, kteří vám rádi poradí. Otázky raději pokládejte tak, aby na ně nebylo možné odpovídat jednoduše "ano" nebo "ne". Rovněž kvalita některých cest je alarmující. Jsou města, kde je asfalt luxusem a nezbude vám nic jiného než kličkovat mezi výmoly po nezpevněné cestě. Jízda po Indii se neobejde bez neustálého troubení, které má v Indii podstatně jiný význam, než v Evropě. Permanentní troubení je způsob, jak na sebe řidiči upozorňují při předjíždění nebo když potřebují projet v hustém provozu. V praxi neplatí téměř žádná pravidla, kromě pravidla silnějšího, takže skutečnými vládci silnic jsou blázniví řidiči náklaďáků a autobusů, kterým je vždy lepší raději uhnout z cesty. Nedoporučuje se jezdit v noci, spousta řidičů aut a motorek totiž v noci nesvítí nebo mají naopak permanentně puštěná dálková světla a po silnicích se potulují prakticky neviditelní chodci a zvířata. Cesta vlastním autem se nedá moc dobře časově plánovat. Sto kilometrů po indické dálnici můžete jet klidně i tři hodiny, takže raději počítejte s pořádnou rezervou. Během cesty a přejezdu z jednoho státu do druhého se nevyhnete placením poplatků a vymáháním ať už vymyšlených nebo opodstatněných pokut od zkorumpované policie.

V Indii působí řada mezinárodních autopůjčoven, u kterých si lze rezervovat auto. Záleží, kde budete jezdit, doporučujeme si připlatit za dobré pojištění, protože nějakému škrábanci se v indickém provozu pravděpodobně nevyhnete. Počítejte s tím, že si autopůjčovny mohou strhnout depozit (tzv. no-show fee) za to, že si svůj úmysl půjčit si auto nakonec rozmyslíte a v půjčovně se neukážete.

UBYTOVÁNÍ
UDÁLOSTI A AKCE
AKTIVITY

Nejlepší nabídky pro cestovatele